דף מידע מספר 17

נכתב ונשלח לאתר על-ידי ד"ר אליעוז חפר

תקציר תוכן הדף:

  • "אוצרות" בחקר תולדות המשפחה. אוצרות אלו הם המסמכים המקורות והספרים ששמשו את הרבנים בני המשפחה בדורות הקדומים.
    כדוגמה מובא סיפורו של הספר "חבת ירושלם" לר' חיים בן דבריש הורוביץ משנת 1844, אשר מזכיר בפסקה את פרשת עלילת דמשק 4 שנים קודם לכן ואת גיבורה ר' יעקב ענתבי. מכירו של ספר זה במכירה פומבית היה יקר מאוד.
    תמונת שמן של ר' יעקב ענתבי האסור בבית האסורים שצייר הצייר מוריס אופנהיימר בשנת 1851 , 11 שנים בלבד אחר הפרשה נמכרה במכירה פומבית במחיר 150,000 לירות סטרלינג. אולם לצערינו ככל הנראה הדמות המצויירת אינה של ר' יעקב ענתבי באמת אלא הינה פרי דמיונו של הצייר בלבד.
    במהלך החיפוש הזה , התחקיתי אחר מכתבו של ר' יעקב ענתבי למוניטורי ושאלת כתב היד המקורי של מכתב מפורסם זה אשר נתפרסם בכתב העת "מזרח ומערב" על ידי א. אלחאליל, בשנת תרפ"ט (1929) וכן בנספח "אביר יעקב" לספר באור החיים לר' חיים כפוסי שנתפרסם באותה שנה בדיוק.
  •  שאלת דמותו / מראה פניו של ר' יעקב ענתבי. תאור של מחקר שעשיתי בנושא מראה כי תמונה המיוחסת לו בספרו של ר' דוד סוטון Aleppo Scholars הינה של רב דמשקאי אחר בשם ר' יעקב הררי נאעם. קיים גם צילום שנמצא בידי משפחה פרטית של רב מדמשק אשר הם וענים עליו כי הוא ר' יעקב ענתבי המפורסם אולם איכות הצילום המתקדמת ושלמות בריאותו של המצולם אינה מתאימה לתיאור ההיסטורי של ר' יעקב ענתבי אשר היה מצולק ונכה בעקבות העינויים הקשים שנכפו עליו.
  •  תיאור באנגלית – של הרבנים לתולדות משפחת ענתבי ,
    את התקצירים השונים חיבר ד"ר ירון הראל. תקצירים אלו יופיעו בלכסיקון של רבני סוריה.
  •  אילן הדורות הקדומים של משפחת ענתבי.
  •  ספר חדש בשם "נולדתם ציונים" של יצחק בצלאל מספר אודות תפקיד היהודים הספרדים בארץ ישראל בציונות ובתחיה העברית בתקופה העותמנית . בספר זה נזכר אברהם אלברט ענתבי שהיה בעל נקודות זכות רבות בבניין הישוב החדש ובסיוע לציונות המתעוררת.
  •  כותב אלי ירון ענתבי מהקריות ומספר לי את קורות תולדותיו . הוא מבקש לקבל מידע לתולדות משפחתנו.

לחץ כאן לכניסה לדף >>

זכויות היוצרים על החומרים המפורסמים באתר שייכים לכותבים ו/או לכתבי העט בהם פורסמו. החומרים מוצעים לקהל הרחב לצורך קריאה אישית בלבד. כל שימוש מעבר לכך מחייב אישור בכתב מבעל זכויות היוצרים. אתר זה פעיל ללא מטרות רווח. במידה ונתקלתם בתוכן מפר זכויות יוצרים המפורסם באתר, אנא פנו אלינו ונדאג להסירו באופן מיידי.